topbella

Sunday 15 July 2012

Ramadhan Is Coming



Menjelang Ramadhan, Rasulullah saw telah menyatakan : -


"..telah datang kepada kamu satu bulan yang merupakan penghulu segala bulan, maka ucapkanlah selamat datang kepada penghulu segala bulan itu.."


Bagi mereka yang mempunyai kekuatan iman dan sangat 'akrab' dengan Allah swt, mereka akan merasakan tidak sabar untuk menemui bulan ramadhan. Dan mereka mengharapkan setiap bulan dalam 12 bulan adalah bulan ramadhan. Itulah kehebatan orang yang tinggi imannya, bukan sekadar beriman.


As we know, ramadhan comes with one thing for sure. Blessings. 
Prophet Muhammad saw (PBUH) said that :-


"..telah datang bulan ramadhan itu dengan membawa pelbagai rupa keberkatan di dalamnya.."


Keberkatan dalam setiap apa jua perkara baik yang dilakukan pada bulan ramadhan. Perkara-perkara wajib mahupun sunat. Bersiap sedialah dengan amalan-amalan baik untuk dilaksanakan sepanjang ramadhan yang bakal tiba beberapa hari lagi. Di situ keberkatan, kerahmatan, dan pahala dapat diraih dengan mudah. InsyaAllah. 


Rasulullah saw juga menyatakan pada hari terakhir di bulan Syaaban : -


"..wahai manusia, sesungguhnya kamu akan didatangi oleh bulan yang penuh dengan keberkatan. Bulan yang mempunyai satu malam yang berkat dipanggil malam Lailatul Qadar yakni malam yang terbaik dari 1000 bulan. Bulan yang Allah telah jadikan puasanya satu fardhu dan qiyam yang tiada pada bulan-bulan lain. Barangsiapa yang mendekatkan diri dengan Allah dengan amalan kebajikan sunah di bulan ramadhan, ganjarannya sama seperti melakukan satu amalan fardhu di bulan yang lain. Dan barangsiapa yang mengerjakan satu amalan fardhu di bulan ramadhan, Allah akan memberikan ganjaran seperti 70 amalan fardhu di bulan lain.."


Dear muslims, let's prepare to welcome ramadhan and prepare to grab rewards offered by Him. May we bestowed with the full blessing of Allah this ramadhan. Ameen. :)





Taken from : Tazkirah Jumaat MUIP



25 Syaaban 1433H
Kg Air Hitam,
Kuantan Pahang.



0 comments:

Hello there !

I'm Dieyaa. Welcome to my blog!